某望

Diamonds And Rust - Joan Baez

音乐随身听:

【欧美经典】Joan Baez - Diamonds And Rust (钻石与铁锈)

Joan Baez用十年思念写成的诗。“钻石”象征逝去的爱留下的闪亮而永恒的记忆,“铁锈”则隐喻爱逝去后留给时光的无情印痕。

《Diamonds and Rust》创作于1975年,是美国民谣歌后Joan Baez以自己当年与“民谣歌帝”Bob Dylan的爱情为题材谱写的一首恋曲,用以纪念两人那段刻骨铭心的爱情。

Joan Baez,1941年出生于美国纽约,1959年纽波特城举办的第一届民谣音乐节上首次登台便一举成名。Joan Baez的演唱绝妙惊人,未经正规训练却朴实无华,声音高低错落有致,不时以激情传神,音质柔和,令人过耳不忘。

《Diamonds And Rust》

diamonds and rust joan baez
钻石与铁锈
well , i"ll be damned .here comes your ghost again
我的老天!你的魅影又再度出现
but that"s not unusual
但这并非是不寻常的
it"s just that the moon is full and you happened to call
只因今晚月圆而你又恰巧打电话来
and here i sit, hand on the telephone
我坐在这儿,手持电话
hearing a voice i"d known, a couple of light years ago
听着我熟悉的声音,那是几个光年以前
heading straight for a fall
彷佛不断的向下坠落
as i remember your eyes
我依稀记得你的眼睛
were bluer than robin"s eggs
比知更鸟的蛋更蓝
my poetry was lousy, you said
那时,你说我写的诗糟透了
"where were you calling from?"
 "你从那里打电话来?"
 "a booth in the midwest"
 "在中西部的某个电话亭"
ten years ago i bought you some cufflinks
十年前我买过袖扣送你
you brought me something
你亦送了一些东西给我
we both know what memories can bring
我们都明白回忆能够带给我们什么
they bring diamonds and rust
它们带来了钻石与铁锈
well, you burst on the scene were already a legend
当你在我面前骤现,已然是个传奇人物
the unwatched phenomenon,
一种无法预知的现象
the original vagabond you strayed into my arms
那个最初的流浪者,你漂泊入我的臂弯
and there you stayed ,temporarily lost at sea
而你的停留,如海上的短暂迷航
the madonna was yours for free
有着圣母的无私眷顾
yes, the girl on the half shell could keep you unharmed
是的,她保护你不受伤害
now i see you standing with brown leaves falling all around
如今,我看到你伫立在黄叶纷飞中
snow in your hair
发上覆着白雪
now you"re smiling out the window of that crummy hotel over washington square
在那可以远眺华盛顿广场的小旅馆窗前
our breath comes out white cloud mingles
你我呼出的气如白云般交错
and hangs in the air
凝结在空气中
speaking strictly for me
对我来说
we both could"ve died then and there
我们那时差点死去
now you"re telling me you"re not nostalgic
如今你却对我说,你并不念旧
then give me another word for it
那么请你找另一个字来代替
you who"re so good with words and at keeping thing vague
你是那样的善于运用词藻,使之暧昧难懂
cause i need some of that vagueness now
而我现在正需要那样的暧昧不明
it"s all come back too clearly
过去的一切都太清晰了
yes , i love you dearly
是的,我深爱着你
and if you"re offering me diamonds and rust
如果你又给我钻石与铁锈
i"ve already paid
告诉你,我已付出过代价了     


评论

热度(77)